Strona główna/CZYTANIE PERFORMATYWNE. „Republika Głuchych” na dźwięki i głosy

CZYTANIE PERFORMATYWNE. „Republika Głuchych” na dźwięki i głosy

Kultura Enter objęła matronatem performatywne czytania „Republiki Głuchych” Illi Kaminsky’ego z towarzyszeniem improwizacji muzycznych. Spotkania odbędą się:
21 lutego Ukraiński Dom Warszawa, ul. Ludwika Zamenhofa 1, godz. 19.00 (wstęp wolny)
23 lutego Muzeum im Zofii i Wacława Nałkowskich Wołomin, ul. Wacława Nałkowskiego 17, godz. 18.00 (wstęp wolny)

Performatywne czytanie „Republiki głuchych” Illi Kaminskiego z towarzyszeniem improwizacji muzycznych Tomasza Sikory i Marka Otwinowskiego odbywa się z udziałem publiczności. Prowadzenie Anna Łazar

Wydarzenie ma charakter inkluzyjny. Znika podział na performujących i obserwujących, za wyjątkiem jednoznacznie stojących po stronie perfomujących, szeroko cenionych w świecie elektronicznych muzyków alternatywnych Marka Otwinowskiego i Tomasza Sikory, którzy improwizują towarzysząc tekstom.

Ich muzyka ma charakter głęboko współczesny. Artyści posługują się wyjątkowymi, istniejącymi niekiedy tylko w jednym egzemplarzu, samodzielnie wykonanymi instrumentami elektro-akustycznymi. Poruszają się w obszarze muzyki narracyjnej i ilustracyjnej, prac
teatralnych i performatywnych, łącząc w swojej twórczości różne gatunki i style – od rocka przez muzykę improwizowaną, muzykę konkretną, eksperyment, pastisz, absurd, histerię i dramat radiowy. Autorzy m.in. audiospektaklu pt. „Stolik”; czyli koncertu na zamplifikowanym elektro-akustycznym stole.

Punktem wyjścia jest tekst „Republika głuchych” Illi Kaminskiego w tłumaczeniu Anny Łazar, wydanej przez Warsztaty Kultury w Lublinie w 2023 . Wiersze mają charakter dramatu poetyckiego, podzielone są na dwa akty, każdy wiersz to oddzielna scena.

Ze wstępu Jerzego Jarniewicza
„Kaminsky napisał poemat o wojnie. O wojnie wprawdzie wyimaginowanej, wykreowanej w jego wyobraźni, toczącej się w anonimowym państwie i bez nazwanych wrogów, ale jednocześnie bardzo realnej. Jej bliskość, powiedziałbym nawet: swojskość dodaje lekturze
grozy; zbyt bowiem dobrze znamy opisywane tu formy bestialstwa. Zbyt dobrze znamy sceny, w których wojna wkracza w życie prywatne, rozrywając nić pajęczą miłości i nadziei.[…] Ten niedosłyszący, urodzony w Odessie poeta, a więc specjalista od słów, pisze opowieść o słowie cielesnym, angażującym nas w tym najbardziej podstawowym wymiarze naszego istnienia, jakim jest nasza fizyczność. Język staje się nami. Kiedy słowo głuchych zamienia się w ruch ciała, a dźwięk w bezgłośne miganie, przestrzeń dzieląca słowo od czynu zwęża się lub całkiem zamyka. Zanika Eliotowski cień, który pada „pomiędzy ideę / i rzeczywistość / pomiędzy zamiar / i dokonanie” (tłum. Czesław Miłosz). […] A co z ustami? Jeśli mają tu coś jeszcze do roboty, to tylko jako organ ofensywnego działania – splunięcia. Głuchoniemy Pietia spluwa na jednego z obcych żołnierzy, za co płaci śmiercią. W odpowiedzi na tę zbrodnię mieszkańcy Wasenki głuchną – decydują się nie słyszeć padających rozkazów. Nikt już oprawców nie słyszy, a tym samym: nikt oprawców nie słucha. To oczywista rebelia, która łączy, budując solidarną wspólnotę: autonomiczną republikę
głuchych.”

Biografie
Marek Otwinowski (maot) – basista, improwizator, kompozytor, producent; autor muzyki teatralnej i słuchowisk radiowych; współzałożyciel grupy artystycznej Karbido (od 2003) i współautor wszystkich jej prac – nagradzanych i prezentowanych na całym świecie. Muzyk szwajcarskiego trio Rheino de Rotten; współautor cyklu prac Music 4 buildings (od 2009). Na co dzień projektant graficzny, autor scenariuszy teatralnych i przekładów poezji ukraińskiej.

Tomasz Sikora – Muzyk, filozof, realizator dźwięku, animator kultury i promotor zbliżenia kultur i narodów. Praktyk współpracy kulturalnej ze Wschodem. Razem z wrocławskim zespołem Karbido od 2004 roku współpracuje z Jurijem Andruchowyczem, z którym zespół
wydał 5 płyt i zagrał kilkanaście tras koncertowych w Ukrainie, Polsce, Czechach i Niemczech. Współpracował również z zespołami DakhaBrakha, VJ Grupa Cube. Uczestnik projektu „rozdilovi” z udziałem Serhija Żadana. Z zespołem Karbido uczestniczy też w projektach
„Stolik” (kilkaset koncertów na całym świecie), Music4Buildings i innych.

Anna Łazar – kuratorka, autorka tekstów, wykładowczyni, tłumaczka (m.in. Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki 2020, Planeta Piołun 2022, Republika Głuchych 2023), kuratorka wystaw: Zabójstwo do przyjęcia (Berlin przestrzeń miejska 2022), W jakim pięknym miejscu jesteśmy (Muzeum Sztuki w Łodzi 2022), Nie wiem, kto opowiedział mi tę historię (Biuro Wystaw w Warszawie i Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie 2021), Ukraina Wzajemne Spojrzenia (MCK Kraków 2021), Stół kobiet Anny Baumgart (Muzeum Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie 2020). Członkini sekcji polskiej AICA i rady programowej Fundacji Pogoń Ruska.

Marek Otwinowski fot._Kornelia Głowacka-Wolf

Tomasz Sikora fot. Kornelia Głowacka-Wolf

Anna Łazar, fot. ze zbiorów własnych.

Projekt okładki: Małgorzata Rybicka