AKTUALNOŚCI/PATRONUJEMY. XII Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz
Tej jesieni mamy przyjemność objąć patronatem wydarzenie muzyczne XII Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk 2023. Koncerty będą odbywać się w Lublinie pomiędzy 22 września a 22 października. Andrzej Nikodemowicz był polskim kompozytorem, pianistą i pedagogiem, związanym z Lublinem. Urodził się we Lwowie w rodzinie o polsko-ukraińsko-ormiańskich korzeniach.
Teresa Księska-Falger
Muzyka Andrzeja Nikodemowicza – rozpięta między sacrum a profanum – jest konsekwentnym, twórczym nawiązaniem do stylistyki sztuki dźwięku rodzącej się na przestrzeni wieków. Jej artystyczna materia zachwyca różnorodnością zjawisk estetycznych, bogactwem pomysłów harmonicznych, nasyceniem emocjonalnym, szczególną wrażliwością brzmieniową Odwaga twórcza koresponduje tu z historią formy, błyskotliwe pomysły fakturalne – ze strukturami o ugruntowanych właściwościach, bogata szata dźwiękowa porusza wyobraźnię. Istotą twórczości Andrzeja Nikodemowicza jest doskonały warsztat kompozytorski – warsztat „na usługach” intensywnej ekspresji, pozwalający na budowanie sugestywnych obrazów, narracji o wyczulonej, ewolucyjnej dynamice. Niezwykła jest też harmonia, w której dysonans (bogato różnicowany i oparty na skomplikowanych układach interwałów) staje się elementarnym środkiem wyrazu – służy wyrażeniu złożoności psychicznych napięć i przeżyć człowieka, uzewnętrznieniu tego, co umyka słowom. Z kolei instrumentacja (ekspresywna, barwna, wyczulona na dźwiękowy tok narracji) i forma, podporządkowane są dramaturgii, wyrazistości osobistej artystycznej wypowiedzi.
Kantaty religijne (także religijne pieśni, jak m.in. „Grudki kadzidła”) Andrzeja Nikodemowicza to szczególny rozdział w jego dorobku; blisko 50 kompozycji, o osobistej ekspresji będącej świadectwem głębokiej wiary i doświadczenia żarliwej modlitwy. To kompozycje zróżnicowane stylistycznie i wyrazowo, skondensowane fakturalnie, nierzadko o cechach muzyki koncertującej, głównie wokalno-instrumentalne, w których artysta wykorzystał – w całości lub fragmentarycznie – teksty średniowiecznych hymnów polskich i łacińskich, psalmów. Tu o dramaturgii decyduje słowo: ono buduje muzyczny wyraz, wyznacza granice autonomii i czystości dźwiękowego obrazu, współbrzmienia i sonorystyczny koloryt. Słowo muzykę uwzniośla, uskrzydla, dookreśla… Bo też religijność Andrzeja Nikodemowicza jest czymś wrodzonym.
Teresa Księska-Falger, pomysłodawczyni i realizatorka Festiwalu
Program
22 września godz. 19.00 – Sala Koncertowa Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Inauguracja XII Międzynarodowego Festiwalu – Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk
Dominika Falger – skrzypce
Piotr Sałajczyk – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Daniel Mieczkowski – dyrygent
Program
Andrzej Nikodemowicz – Koncert skrzypcowy (1973)
Karol Szymanowski – IV Symfonia koncertujące op. 60
Witold Lutosławski – Mała suita na orkiestrę symfoniczną
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
24 września godz. 18.00 – Trybunał Koronny, Rynek 1, Koncert kameralny
80. rocznica urodzin Krzysztofa Meyera
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
Program
Fryderyk Chopin – Introdukcja i Polonez op. 3
Robert Schumann – Adagio i Allegro op. 70
Claude Debussy – Sonata wiolonczelowa d-moll
Proloque
Sérénade
Final
Krzysztof Meyer – Fantazja op. 136 na fortepian solo
Marcel Chyrzyński – „9/11 Elegy” na wiolonczelę i fortepian (2022)
Marta Ptaszyńska – The Gates of Light na wiolonczelę i fortepian (2021)
Andrzej Nikodemowicz – Impresja na wiolonczelę i fortepian (2010)
Krzysztof Meyer – Canzona op. 56
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
30 września godz. 18.00 – Trybunał Koronny, Recital fortepianowy
Piotr Banasik
Program
J.S. Bach / F. Busoni – Chaconna d-moll op. 1004
L. van Beethoven – Sonata f-moll op. 57 „Appassionata”
A. Nikodemowicz – Medytacje op. 83 nr 2 i 3 ( 1986)
A. Nikodemowicz – 6 Medytacji na fortepian ( 1997)
A. Nikodemowicz – Kołysanka nr 2 ( 2009)
F. Chopin – Mazurek a-moll op. 17 nr 4
F. Chopin – Walc Es – dur op. 18
F. Chopin – Bolero C-dur op. 19
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
1 października godz. 18.00 – Trybunał Koronny, Rynek 1, Koncert kameralny, Międzynarodowy Dzień Muzyki
Iwona Gostkowska – sopran
Małgorzata Sęk – wiolonczela
Agnieszka Korpyta – fortepian
Program
I.J. Paderewski – Pieśni (wybór)
Gdy ostatnia róża zwiędła
Szumi w gaju brzezina
Chłopca mego mi zabrali
J. Wieniawski – Sonata na wiolonczelę i fortepian op.
M. Mazurek – Semplice na wiolonczelę solo
A. Nikodemowicz – Trzy pieśni op. 8
Pożegnanie dzieciństwa
Śpij, syneńku mój
Złociste dni minęły
M. Karłowicz – Pieśni (wybór)
Z nową wiosną
Po szerokim, po szerokim morzu
Nie płacz nade mną
Pod jaworem
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
7 października godz. 18.00 – Trybunał Koronny, Rynek 1, Recital fortepianowy
Anna Górecka
Program
A. Nikodemowicz – 5 Preludiów op.9
A. Nikodemowicz – Preludium op. 4 wersja II
F. Chopin – Preludium cis-moll op. 45
F. Chopin – Sonata b-moll op. 35
K. Szymanowski – Szeherezada (Maski op. 34)
Mikołaj Górecki – Sonata (2010)
Maciej Granat – Third Lamentation
H. M. Górecki – Cztery preludia op. 1
H. M. Górecki – Sonata
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
8 października godz. 18.00 – Sala Koncertowa Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie, ul. Muzyczna 10, Koncert kameralny
Wielkie transkrypcje
Anna Górecka – fortepian
Zbigniew Raubo – fortepian
Program
L.van Beethoven/ F. Liszt – IX Symfonia d-moll op. 125
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
14 października godz. 18.00 – Trybunał Koronny , Rynek 1, Recital wokalny
Ewa Biegas – sopran
Grzegorz Biegas – fortepian
Teresa Księska-Falger – fortepin i słowo o muzyce
Program
Fr Chopin:
Śliczny chłopiec
Śpiew z mogiły
Piosnka litewska
Życzenie
I. J. Paderewski : 4 pieśni z cyklu 12 Pieśni op. 22
La nonne
Ton coeur
Lune froide
L’ennemie
I.J.Paderewski – Album Tatrzańskie op.12 cz.1,2,3
Nikodemowicz – 2 Kołysanki
5 wokaliz na sopran i fortepian
K. Szymanowski:
Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op.5 cz.1 – Błogosławiona niech będzie ta chwila…
15 października godz. 18.00 – Trybunał Koronny, Rynek 1, Koncert kameralny
GLIÈRE QUARTET
Wladislaw Winokurow – skrzypce
Dominika Falger – skrzypce
Martin Edelman – altówka
Endre Stankowsky – wiolonczela
Gajusz Kęska – fortepian
Program
J. Wieniawski – Kwartet smyczkowy a-moll op. 32
A. Nikodemowicz – Suita na instrumenty dęte (transkrypcja na kwartet smyczkowy)
R. Schumann – Kwintet fortepianowy Es -dur op. 44
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
21 października godz. 18.00 – Sala koncertowa Szkoły Muzycznej im. Tadusza Szeligowskiego, ul. Prezydenta Gabriela Narutowicza 32 a, Koncert kameralny
Szymon Krzeszowiec – skrzypce
Filip Krzeszowiec – wiolonczela
Bartosz Bednarczyk – fortepian
Program
F. Schubert – Sonata a-moll „Arpeggione”D821 na wiolonczelę i fortepian
A. Nikodemowicz – Sonorità na skrzypce solo
A. Nikodemowicz – Wariacje na temat z opery „Samson” G.F. Haendla na wiolonczelę solo
F. Schubert – Fantazja C-dur D 934 na fortepian i skrzypce
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
22 października godz. 18 – Sala koncertowa Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. M. Curie – Skłodowskiej 5, Koncert kameralny
Beata Bilińska – fortepian
Filip Wojciechowski – fortepian
Program
F. Chopin – Nokturn Es-dur op. 55 nr 2
F. Chopin – Mazurki op. 50 (G-dur, As -dur, cis-moll)
F. Chopin – Impromptu – Fantazja cis -moll op. posth (66)
F. Chopin – Tarantella As- dur op.43
F. Chopin – Polonez As – dur op. 53
A. Nikodemowicz – 3 Preludia ( 2009)
F. Wojciechowski – Impresje jazzowe – Bach, Chopin, Chick Corea, Gershwin, Szpilman
W.A. Mozart – Sonata D-dur KV 381 ( na cztery ręce)
M. de Falla – Taniec hiszpański z op. „La vida breve”
Teresa Księska-Falger – słowo o muzyce
Kultura Enter
23.08.2023