Strona główna/FESTIWAL Tryptyk Przygraniczny 2022

FESTIWAL Tryptyk Przygraniczny 2022

Patronujemy wydarzeniu transgranicznemu organizowanemu przez Stowarzyszenie „Dodać skrzydeł”. Spotkania, koncerty, wystawy w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej, m.in. w zabytkowej cerkwi. 

Spotkania w ramach Tryptyku Przygranicznego: Narol – 13-15 sierpień 2022, Siedliska – wrzesień 2022, Kornie – październik 2022, Drohobycz – listopad 2022
Organizator: Stowarzyszenie „Dodać skrzydeł”
Partnerzy wydarzenia: Urząd Miasta i Gminy Narol, Gmina Lubycza Królewska – Muzeum Skamieniałych Drzew w Siedliskach, Muzeum Parku Narodowego Iwana Franki

 
Główną osią „tryptyku” jest odwołanie się do trójstyku kultur na pograniczu, lokalnego i tradycyjnego dziedzictwa i przesłania współpracy ponad granicami. Jednocześnie w koncepcji organizacji spotkań z twórcami w trzech miejscowościach przygranicznych (Narol, Siedliska, Kornie), gdzie będą odbywać się trzy formy ekspresji twórczej: muzyki, sztuki i literatury. Wydarzenia będą odbywać się m.in. w zabytkowych przestrzeniach sakralnych. 

Program wydarzeń I części Tryptyku Przygranicznego odbędzie się w Narolu 13 sierpnia i otworzy je wernisaż, prezentacja monumentalnej instalacji artystycznej pt. „Pamięć” Piotra Łucjana, lubelskiego artysty. Elementem składowym dzieła 18×4 m są portrety poległych żołnierzy ukraińskich oraz uchodźców przebywających w Lublinie. Następnie odbędzie się koncert lubelskich muzyków: Anety Nieścior, Pawła Fortuny, Tomasza Graczyka, Jacka Sribniaka, Marcina Steczkowskiego. pt. „Piekło” połączony z wystawą malarską oraz utworami ukraińskich twórców, napisanymi w czasie aktualnej wojny na Ukrainie. Na kolejne dni zaplanowane są koncerty śpiewów tradycyjnych oraz koncert „Lubelskiego duetu gitarowego” – brazylijskiego muzyka Eduardo Frigattiego i Krzysztofa Jusiaka. Ostatniego dnia odbędzie się spotkanie z gatunku poezji dokumentu pt. „Do Przyjaciół Ukraińców” – spotkanie poetyckie lubelskiej poetki i dokumentalistki Aleksandry Zińczuk, literackie świadectwa będą połączone z koncertem białoruskich artystów-dysydentów, zbiegłych przez reżimem Łukaszenki. 

 

13 sierpnia
18.00 – wernisaż Piotra Łucjana pt. Pamięć

19.00 – koncert lubelskich muzyków pt. Piekło w składzie: Aneta Nieścior – wokal, instrumenty perkusyjne, Paweł Fortuna – gitara, Tomasz Graczyk – kontrabas, Jacek Sribniak – klarnet, instrumenty klawiszowe, Marcin Steczkowski – elektronika
(koncertowi towarzyszy wystawa malarska Anety Nieścior)

14 sierpnia

19.00 – koncert
Lubelskiego duetu gitarowego w składzie:
brazylijski muzyk Eduardo Frigattiego
oraz lubelski gitarzysta Krzysztof Jusiak

15 sierpnia

15.00 – „Do Przyjaciół Ukraińców” – spotkanie z poezją dokumentalną Aleksandry Zińczuk połączone z koncertem białoruskich artystów-dysydentów Olgi Podgajskiej i Vitalija Appowa

 

Piotr Łucjan  – ur. 1960 w Lublinie, polski malarz, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor kilkunastu wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą, autor książek dotyczących fascynacji Brunonem Schulzem i podróżami do Drohobycza, fotograf, grafik. Autor m.in. instalacji „Tryptyk drohobycki”. Elementem składowym dzieła (18×4 m) są portrety poległych żołnierzy ukraińskich oraz uchodźców przebywających w Lublinie. Prace graficzne zostały wykonane od lutego 2022 roku, a są formalną kontynuacją wcześniejszych projektów artystycznych twórcy, realizowanych m.in. w Drohobyczu i Galerii „Łucjan” w Lublinie.

Aneta Nieścior – ur. w Lublinie, absolwentka wyższych studiów artystycznych Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. Dyplom w Katedrze Rysunku i Malarstwa pod kierunkiem prof. Jana Ferenca. Realizuje się w wielu obszarach takich jak: malarstwo, rysunek, tkanina artystyczna, fotografia, poezja i muzyka. Swoje prace wystawiała na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Inspiruje ją ludzkie ciało i człowiek jako taki. Specjalizuje się w przedstawieniach figuratywnych i portretowych. Świetnie się czuje w malarstwie wielkoformatowym.
Odważnie eksperymentuje z materiałem i formą (np. cykl obrazów „Siedem grzechów głównych”). Realizuje wiele autorskich projektów scenicznych (np. WIR we współpracy z Jackiem Sribniakiem i Te Upały we współpracy z Pawłem Fortuną). W sztukach wizualnych łączy różne techniki balansując między malarstwem i rysunkiem, linearnością a plamą. Wciąż doskonali swoją formę wyrazu, jest „artystką w drodze”.

„Piekło” to działanie artystyczne składające się z trzech elementów stanowiących integralną całość: obrazu, muzyki oraz poezji. Oprawa muzyczna rozszerza i pogłębia przekaz malarski umożliwiając polisensoryczne doświadczenie destrukcyjnej siły zła. Warstwę tekstową wypełniają wiersze napisane w czasie aktualnej wojny na Ukrainie. Intencją artystów realizujących projekt jest zaproszenie odbiorców do odważnej konfrontacji z ciemną stroną człowieka, która ze względu na lękowy charakter podlega wyparciu lub przemilczeniu. Proponują również poddanie wnikliwej refleksji istoty Piekła Wiecznego, jako zupełnego braku nadziei, kreacji i kontynuacji. Czy w odróżnieniu od „Piekła na Ziemi” da się je w ogóle wyrazić?
Autorka obrazu „Piekło”: 
Autorzy muzyki i wykonawcy:
ANETA NIEŚCIOR – wokal, instrumenty perkusyjne
PAWEŁ FORTUNA – gitara
TOMASZ GRACZYK – kontrabas
JACEK SRIBNIAK – klarnet, instr. klawiszowe
Współpraca: MARCIN STECZKOWSKI – elektronika
Autorzy tekstów: DMYTRO CZEREDNYCZENKO, PAWEŁ FORTUNA, OŁESIA MAMCZYCZ

Dr Eduardo Łuciuk Frigatti – kompozytor i instrumentalista nagradzany międzynarodowo, z obszernym katalogiem dzieł, wśród których znajdują się opery, symfonie, utwory orkiestrowe, kameralne i pieśni. Jego kompozycje wykonywane były na ważnych festiwalach i salach koncertowych, takich jak: Festiwal Amazonas de Ópera, Biennale Współczesnej Muzyki Brazylijskiej, MusLAB Festival w Meksyku, Festiwal Contrasti-Trento, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Forum Witolda Lutosławskiego, Sala São Paulo, Capela Santa Maria, NOSPR w Katowicach. Studiował kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego, Rodrigo Limy, Silvio Ferraza i Maurício Dottoriego; gitarę z Mário da Silvą i Luizem Cláudio Ribasem; fortepian z Paulem Giovanini i Leilah Paivą. Oprócz działalności kompozytorskiej, wykłada na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Oprócz Lubelskiego Duetu Gitarowego, współtworzy również zespół Vrtoglavica Duo, z Pauliną Łuciuk Frigatti.

Krzysztof Jusiak
jest pasjonatem gitary klasycznej. Z powodzeniem realizuje się jako solista i kameralista. Brał udział w wielu kursach gitarowych odbywających się w Polsce, Niemczech i Austrii. Jest laureatem nagród i wyróżnień między innymi w Chełmie, Lublinie, Cieszynie, Filadelfii. Ukończył Szkołę Muzyczna I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie, Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Folkwang Universität der Künste w Essen u wybitnego gitarzysty oraz pedagoga prof. T. Zawieruchy oraz Jazz i Muzykę Estradową na Uniwersytecie M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Realizuje się również jako pedagog w Szkole muzycznej im. T. Szeligowskiedgo w Lublinie. 
 

Paweł Fortuna – psycholog żyjący muzyką, spiritus movens takich projektów muzycznych jak: D.L.C. (punk rock), REVOLUTIO CORDIS (nowa fala), JUSTYNA STECZKOWSKA („Dziewczyna szamana”, pop, 5 Fryderyków), MENTAL CINEMA (muzyka improwizowana), SKOMPLIKOWANE DNA (muzyka eksperymentalna), TE UPAŁY (trans etniczny), TRANCE ELEGANCE (muzyka elektroniczna). Twórca off music, przykładu muzyki decentrycznej, w której główny motyw nie jest słyszalny, a jedynie domyślny. Pomysłodawca i pierwszy wykonawca K-Music, utworów wykonywanych na instrumentach zbudowanych na bazie jedenastościaniu k-dron (tzw. opatentowanej nieskończoności Janusza Kapusty). Gra na gitarze i szerokim spektrum instrumentów perkusyjnych, autor tekstów i osiemnastu książek. Fascynat muzyki dawnej i transowej.

Tomek Graczyk – nieustannie podąża zawiłą ścieżką, pełną muzycznych kontrastów, których doświadczenie, jak sam przyznaje, ukazuje przed nim pełne spektrum barw, co w konsekwencji pozwala mu stworzyć własną, unikalną ich paletę. Tym oto sposobem od dzieciństwa zafascynowany brzmieniem fortepianu, gitary akustycznej, a później elektrycznej i basowej na kilkanaście lat obejmuje rolę basisty w elektroniczno-rockowej formacji BREMENN, by później po kilku latach edukacji klasycznej na kontrabas współtworzyć neoklasyczno-elektroniczny projekt WE ARE POLARIZED, jak również dołączyć do BOYGN TRIO oraz ORKIESTRY JARMARKU JAGIELLOŃSKIEGO – formacji wykonujących muzykę tradycyjną, pochodzącą z regionów, z których wywodzi się sam artysta. W międzyczasie tworzy elektroniczną ścieżkę dźwiękową do gry wideo, której jest autorem, a obecnie z pełnym oddaniem ulega zauroczeniu saksofonowi tenorowemu. 

Jacek Sribniak – należy do tego rodzaju artystów, którzy nie są identyfikowani z jednym rodzajem muzyki. Jako klarnecista i pianista uczestniczy w bardzo różnych projektach: od arcydzieł klasyki (solista i kameralista) do muzyki folkowej i rockowej (założyciel grup: YARON TRIO i WIR). Artysta ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klarnetu prof. Ryszarda Sztajerwalda. Zasiadał za pulpitem I klarnetu w takich orkiestrach jak: Centralny Artystyczny Zespół Wojska Polskiego, Vogtlandorchester oraz Filharmonia Lubelska. Dokonał wielu nagrań płytowych (YARON TRIO, MAREK DYJAK, LUBLINER KLEZMORIM). Ma na swoim koncie również wiele transkrypcji na klarnet (dzieła J.S. BACHA, A. PIAZOLII). Poza działalnością koncertową od wielu lat prowadzi klasę klarnetu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Lublinie. Jego uczniowie i absolwenci są laureatami ogólnopolskich konkursów oraz zasiadają za pulpitami wielu polskich orkiestr symfonicznych.

 

Olga Podhajska – znana białoruska kompozytorka i organistka. Witali Appow – białoruski kompozytor, multiinstrumentalista. Oprócz koncertów solowych muzycy są autorami projektów związanych z muzyką współczesną i innymi formami sztuki. Założyciel zespołu kameralnego „Five-storey ensemble”, Festiwalu Muzyki Współczesnej i kina niemego „Kinemo”. Często uczestniczą w projektach związanych z poezją współczesną (m.in z Andrijem Chadanowiczem) i choreografią współczesną. W 2021 roku zostali zmuszeni do emigracji. Obecnie mieszka w Warszawie. Obecnie pracują nad projektami we współpracy z Pawłem Mikietynem w Warszawie i Sashą Waltz w Berlinie. Prowadzą również aktywną pracę w zakresie wspierania muzyków Białorusi i Ukrainy dotkniętych represjami i wojną.

Aleksandra Zińczuk – polska poetka, eseistka, kuratorka wystaw, dokumentalistka, badaczka wschodnioeuropejskiego dziedzictwa pogranicza, liderka społeczna, redaktor naczelna czasopisma internetowego Kultura Enter i wydawnictwa Warsztaty Kultury w Lublinie. Jej liryki zostały przełożone m.in. na język ukraiński i litewski.

Dyrektor programowy festiwalu: Krzysztof Pudełko