WROCŁAW 2016 – WNIOSKI
1. Kto był inicjatorem zgłoszenia miasta do konkursu o tytuł ESK 2016?
Władze Wrocławia
2. Czy urząd miasta przeznaczył na starania o tytuł ESK 2016 środki finansowe? Jeśli nie, jak starania były finansowane?
Tak, Rada Miejska przeznaczyła środki finansowe na starania o tytuł ESK 2016
3. Jaka była forma biura ds. ESK 2016? Jak została powołana, kto ją tworzył?
Niezależna miejska instytucja kultury, finansowana uchwałą Rady Miejskiej, podległa Prezydentowi Miasta, współpracująca z Wydziałem Kultury UM; została powołana decyzją Rady Miejskiej Wrocławia; w pierwszym okresie swojego działania zatrudniała ona 9 osób (stałe umowy o pracę): prof. Adam Chmielewski, Anna Bleja, Agnieszka Kołodyńska, Ewa Łyczkowska, Sebastian Kącki, Mariusz Marks, Magdalena Talik, Lech Templin, Roland Zarzycki. Obecnie instytucja zatrudnia 7 osób (stałe umowy o pracę): Ewa Łyczkowska, Marcin Jasiński, Agnieszka Krasnowska, Grzegorz Maryniec, Lech Templin, Roland Zarzycki, Katarzyna Zielińska
4. Które z biur nadzorowało proces kandydowania do tytułu ESK 2016?
Biuro Wrocław 2016
5. Jakie grupy były zaangażowane przy przygotowywaniu kandydatury miasta do tytułu ESK 2016?
Mieszkańcy; administracja publiczna; biznes; sektor 3; niezależni artyści; animatorzy i działacze kulturalni; ogólnie pojęte kręgi opiniotwórcze; politycy; reprezentanci mediów; grupy defaworyzowane; internauci; konsultanci i przyjaciele z zagranicy; mniejszości etniczne, narodowe i religijne; osoby inkarcerowane; seniorzy; studenci, w tym studenci uczestniczący w projekcie Erasmus; pacjenci szpitali, partnerzy z regionu, uczniowie i wiele, wiele, wiele innych grup
6. Czy w starania o tytuł ESK 2016 zaangażowali się mieszkańcy?
Tak.
7. Czy kandydowanie o tytuł ESK 2016 coś zmieniło w mieście? Co?
Tak, proces kandydowania…
- doprowadził do zdobycia tytułu ESK, który za jakiś czas stanie się ważnym elementem polityki miejskiej, a także życia mieszkańców; zarazem sam tytuł stał się nowym elementem gry politycznej;
- pozwolił zintegrować pewne środowiska kulturalne;
- ujawnił szereg napięć interpersonalnych;
- ujawnił poważne niedostatki polityki kulturalnej miasta (w opinii pewnych osób: brak tejże);
- przyczynił się do powstania nowej instytucji na kulturalnej mapie miasta;
- przyczynił się do nawiązania szeregu nowych kontaktów międzynarodowych, krajowych i lokalnych;
- pozwolił zrealizować szereg małych projektów kulturalnych;
i wielu innych zmian
8. Czy nastąpiła integracja środowisk? Jeśli nie, dlaczego?
Nastąpiła pewna integracja środowisk; integracja nie była pełna z wielu powodów – globalnych makrosocjologicznych:
- same starania o tytuł ESK to czynnik dalece niewystarczający, by środowiska zintegrować;
- brak wiary wśród „środowisk” w możliwość wywarcia wpływu na politykę, jak również w możliwość współpracy;
- realizacja własnych, partykularnych interesów przez „środowiska”;
- brak przyswojonych modeli współpracy międzyśrodowiskowej;
- separacja sfery kultury od sfery polityki
jak również lokalnych wrocławskich:
- niepartycypatywna forma sprawowania władzy;
- słabość „środowisk” i międzyśrodowiskowe antagonizmy;
- wysoce zinstytucjonalizowany sposób zarządzania projektem Wrocław ESK 2016
- brak zainteresowania projektem ze strony ESK „środowisk alternatywnych” (z własnej inicjatywy)
- bardzo krótki okres przygotowań do udziału w konkursie o tytuł ESK
9. Czy nastąpiło określenie celów po staraniach o tytuł ESK 2016?
Biuro Wrocław 2016 wyznaczyło strategiczne cele do realizacji na rok 2011 oraz na rok 2012, jak również ramowy plan przygotowań w dłuższej perspektywie; oczywiście głównym celem jest przygotowanie i organizacja Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu – szczegółowe cele opisuje wrocławska aplikacja
10. Czy wytworzono w trakcie/ po staraniach o tytuł ESK 2016 narzędzia zmiany?
Biuro Wrocław 2016 stara się tworzyć drobne narzędzia zmiany, zasadnicze jednak przemiany w obrazie życia kulturalno-społecznego miasta na razie nie zaszły, jak również nie zostały stworzone żadne nowe znaczące instytucje (w tym: narzędzia) – w szerokim rozumieniu tego słowa – oprócz samej instytucji kultury Wrocław 2016
11. Czy po ogłoszeniu wyników konkursu pozostał w mieście „zespół dowodzący” czyli ludzie, którym zależy na kulturze, aktywiści / animatorzy? Jaką postawę przyjęli urzędnicy?
Skład zespołu biura Wrocław 2016 podlegał przemianom jeszcze przed ogłoszeniem wyników konkursu; w siedem miesięcy po ogłoszeniu wyników konkursu nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektorskim, oprócz tego żadne istotne zmiany osobowe jak dotąd nie zaszły; gdy idzie o grupy zewnętrzne względem instytucji kultury Wrocław 2016 pewne grupy osób zaangażowanych w starania o tytuł ESK 2016 do pewnego stopnia się zdezaktywizowały, inne stały się bardziej aktywne
12. Czy bez kandydowania o tytuł ESK 2016 nastąpiła by zmiana/progres/regres w podejściu do kultury w mieście?
Być może, ale zmiana ta byłaby jeszcze wolniejsza
13. Czy miasto skorzystało na tych staraniach?
Tak.
14. Czy budżet na kulturę po wpływem kandydowania o tytuł ESK 2016 zmienił się w mieście? Jak?
Trudno ocenić, ponieważ budżet ewoluuje także ze względu na wiele innych czynników makroekonomicznych; zasadniczo jednak nie zmienił się w istotny sposób (przykładowo: obecnie budżet instytucji kultury Wrocław 2016 nie przekracza 2% budżetu Wydziału Kultury UM, jak również nie przekracza 1‰ budżetu miasta, jest więc czynnikiem zupełnie marginalnym w sensie ekonomicznym)
Wypełniał: Roland Zarzycki