KULTURA ENTER 2012/09 nr 47/48
-
From jugglers to Lublin. Rozmowa z Joanną Reczek i Jakubem Szwedem z Fundacji Sztukmistrze
Jakub Szwed, Joanna Reczek, Grzegorz Kondrasiuk -
Pasja żonglowania
Mirosław Urban, Paweł Fortuna -
O budzeniu się fascynacji. Pedagogika cyrku w Polsce
Maria Nowicka, Magdalena Ciechańska -
Zaginanie czasoprzestrzeni – rozmowa z Danielem Chlibiukiem, Wojciechem Sieńko i Markiem Żmudą – kuglarzami
Daniel Chlibiuk, Grzegorz Kondrasiuk, Marek Żmuda, Wojciech Sieńko -
Rewolucja kuglarska. Rozmowa z Basem i Julianem Waglewskim, twórcami portalu „kuglarstwo.pl”
Bas, Julian Waglewski, Monika Kalinowska, Grzegorz Kondrasiuk -
Pedagogika cyrku w socjoterapii. O grupie cyrkowej „Circus”
Anna Adamczyk, Magdalena Ciechańska -
Jak uczestnictwo w zajęciach cyrkowych wpływa na członków dziecięcej Grupy Cyrkowej „Heca”?
Ewa Dembek -
Cyrk wczoraj, dziś… Jutro?
Janusz Sejbuk, Katarzyna Piwońska -
Cyrk ratuje kulturę
Marcin Skrzypek -
Zajawka na teatr
Justyna Czarnota -
Chusteczka Apollinaire’a
Janusz Milanowski -
Aktor wśród wilków
Dariusz Jeż, Janusz Milanowski -
Żeby plusy nie przysłoniły minusów
Bartosz Zylik, Agnieszka Caban -
Organizacje pozarządowe na rzecz polskiego więźnia
Patrycja Tymczyszyn -
Edukacja za kratami
Patrycja Tymczyszyn -
Wiewiórki 2.0: wyszukać i zachować
Piotr Okuła-Kułak -
Nowe media na Białorusi
Aliaksiej Czubat -
Wikipedia fenomenem XXI wieku
Mark Bernshtein
Informacje o okładce
O tym, że kultura jest dziś „gdzie indziej”, niekoniecznie w zbiornikach do których się przyzwyczailiśmy, do których przyzwyczaił nas kanon – już wiemy, i zmusza nas to do czujności. Duch wieje tam gdzie chce. Nowe, atrakcyjne fakty i artefakty kulturowe dalekie od statyczności i powtarzalności, intensywne, żywe relacje, języki społecznego dialogu eksplodują niespodziewanie w miejscach, gdzie się ich bynajmniej nie spodziewamy.
O tym wszystkim myślałem obserwując/uczestnicząc w European Juggling Convention w Lublinie. Obok dużego miejskiego cyrkowego show (festiwal Carnaval Sztuk-Mistrzów) doszło do spotkania europejskiej – i światowej – społeczności żonglerskiej i kuglarskiej. EJC dostarczyło jednego ze szczęśliwszych przykładów pokazujących w praktyce, jak głęboko trzeba przemyśleć ustabilizowane (i usankcjonowane) porządki kultury: instytucjonalne, gatunkowe, narodowe.
Co innego bowiem myśleć, pisać i czytać, że granice pomiędzy gatunkami sztuki rozpuszczają się (a może to my przestaliśmy je wytyczać?), a co innego – mieć w tę sytuację tygodniowy intensywny wgląd. Co innego wierzyć w oddolną energię społeczną, która w odpowiedni sposób wyzwolona przynosi nam dodatkowy kapitał, a co innego – widzieć jej efekty, ujęte w samoorganizacyjne ramy, funkcjonujące z niesamowitą sprawnością, ani nazbyt dogmatycznie, ani anarchistycznie.
Wiliam Pinar, badacz szukający współczesnych definicji przy granicach kultury z nauką, zgrabnie ujął to nowe-stare pojęcie twórczości w formule „a/r/tographical work”: pracy łączącej w jedno aspekty tworzenia (artist), badań (reasercher) i uczenia (teacher). W „Kulturze Enter” próbujemy przyłapać złożoność tego fenomenu, naszkicować a/r/tografię dzisiejszej kultury widzianej poprzez kuglarstwo, Nowy Cyrk, pedagogikę fascynacji, nanieść na realną mapę naszych – miejskich, polskich, europejskich problemów. Zatem: A – jak art, to współczesne sztuki performatywne, do których ze swojego marginesu cyrk włamuje się z zadziwiającymi rezultatami. R – jak reaserch, zaskakujące badania z dziedziny neuronauki, dowodzące, że żonglerka rozwija strukturę mózgu w podobny sposób, jak podnoszenie sztangi rozwija mięśnie. T – jak teaching, to pedagogika fascynacji, korzystanie z technik i narzędzi cyrkowych w edukacji, także w pracy z niepełnosprawnymi czy w trudnych środowiskach społecznych. Zapraszamy do lektury!