KULTURA ENTER 2018/03 nr 83–84
-
ESEJ (WSTĘP). Milczenie
Aleksandra Zińczuk -
ESEJ. Duchy polskiej przeszłości
Paweł Bolesław Franczak -
ESEJ. Notatki z podróży: Iwano-Frankiwsk
Dawid Szkoła -
ROZMOWA. O nielegalnej działalności, pretensjach historycznych i przyczynach światowego kryzysu (cz. II)
Z Mykołą Riabczukiem rozmawia Aleksandra Zińczuk -
ROZMOWA (WIDEO). Niepodległy
Wspomnienie o Piłsudskim i lubelskich wątkach niepodległościowych -
ROZMOWA. Mówić prawdę zamiast prostować historię
Z Edwardem Balawejderem rozmawia Marek Nawratowicz -
ZAGŁADA. New Rochelle
Wasyl Machno -
WOŁYŃ. Imiona
Aleksandra Zińczuk -
SĄSIEDZI. Ukraińskie niepodległości 1918 roku
Serhij Hładyszuk -
SĄSIEDZI. Pamięć o Petlurze
Roman Romantsov -
SĄSIEDZI. Jak wojna zmieniła miasta Donbasu
Switłana Osławska -
KRAJE BAŁTYCKIE. Leśni bracia
Rafał Wnuk -
KRAJE BAŁTYCKIE. Nowe formy upamiętniania historii i kultury Żydów
Roman Romantsov -
HISTORIA SPORU. Miejsce (wielu) pamięci. Spory wokół byłego obozu Auschwitz-Birkenau
Magdalena Kawa -
TEATR. Palimpsesty Kijowa. Spacery teatralne grupy Pic Pic
Olga Maciupa -
MUZYKA. Rozdroża to my
Anna Viljanen -
SZKICE. Kultura i dyplomacja
Andrzej Jaroszyński -
SZKICE. Korba
Grażyna Lutosławska -
OBRAZKI. Koleżanka
Mira Ledowska
Informacje o okładce
TEMAT NUMERU
Pamięć/Historia/Europa Wschodnia
THE TITLE OF THE NUMBER
Memory/History/Eastern Europe
OKŁADKA:
Magdalena Franczak – ur. w 1978, artystka interdyscyplinarna, podczas realizacji prac posługuje się różnymi mediami: malarstwem, rysunkiem, fotografią, performansem. Tworzy obiekty i pracuje z przestrzenią site specific. Nawiązuje dialogi z teatrem, projektując kostiumy, scenografie. Członkini polsko-niemieckiej grupy AOUA (Academy of Ugly Arts). Mieszka w Lublinie. Współpracuje z artystami i artystkami z Polski i ze świata: z Michaelem Ackermanem, Marcinem Dymiterem, Ludomirem Franczakiem, Yael Frank, Sarą Kurzinger oraz Jaśminą Wójcik i Weroniką Lewandowską, z którymi tworzą kolektyw „Łodygi”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 roku. Wystawia w galeriach w Polsce i za granicą (m.in. Miejsce Projektów Zachęty w Warszawie, Arsenał w Poznaniu, BWA Zielona Góra, BWA Katowice, Galeria Biała w Lublinie, Labirynt w Lublinie, CSW w Toruniu, Art Cube Jerusalem, Atelierhaus Salzamt w Linzu i wielu innych). Jak pisze Karolina Sikorska: „Magdalena Franczak mówi o pracy i procesie twórczym jako o przyroście naturalnym. Za tą metaforą kryje się skrupulatnie budowana kolekcja znalezionych, pozyskanych, zyskujących materialność przedmiotów, które produkują misterne struktury powiązań między sobą, skłaniając inicjatorkę i twórczynię kolekcji do ciągłego wysiłku opanowywania i klasyfikowania zbieranego materiału. Praca dla Franczak jest bezustannym procesem, mierzeniem się z ulotnością materii, konserwacją, odzyskiwaniem, umieszczaniem rzeczy w obszarze widzialnego”.