KULTURA ENTER 2009/08/09 nr 13/14
-
Z Tomaszem Rodowiczem o kontrkulturze i wychodzeniu z teatru rozmawia Zofia Dworakowska
ZOFIA DWORAKOWSKA -
Grotowski: jogin, gnostyk, apofatyk?
GRZEGORZ JANIKOWSKI -
„Elementy kultury narodowej”, reklama turystyki międzynarodowej i radzieckie agencje turystyczne w epoce Breżniewa (1964-1984)
SERGIEJ J. ŻUK -
Stowarzyszenie SISKOM. Szeroka informacja kluczem do społecznego poparcia inwestycji
Jan Jakiel -
Bez odpowiedzi
JAROSŁAW WÓJTOWICZ -
Czyszczenie uszu
SEBASTIAN BERNAT -
Współczesna sztuka ukraińska i nowe technologie
JANINA PRUDENKO -
Performer. Obszary przenikania
JUSTYNA LIPKO-KONIECZNA
Informacje o okładce
Gdzieś w początkach 2007 roku po kryjomu, niczym na kocich łapkach nadeszła nowa epoka.
No, może nieco przesadziłem, ot po prostu zaszło jedno z całego szeregu drobnych, symbolicznych zdarzeń, bombardujących hierarchie i przyzwyczajenia ubiegłego stulecia. W zbiorach jednej z popularnych stron www publikujących – według oficjalnej wersji tzw. sumy kontrolne różnych ciekawych plików, a według nieoficjalnej – oferującej ułatwienia w dostępie do filmów, muzyki, gier i wszelkiego innego dobra chronionego prawami autorskimi, pojawił się niepozorny link, jeden z wielu. Po kliknięciu nań klient sieci p2p odnajdywał ścieżkę do pliku z słynną, chronioną przez kilka dekad przed niepowołanymi i profanami rejestracją ostatniego spektaklu Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego – „Apocalypsis cum figuris”. Krótko mówiąc, ktoś wrzucił „Apocalypsis” do internetu, a szereg innych ktosiów zaczął go partiami zasysać i przekazywać dalej, każdemu, kto tylko sobie zażyczył. Każdy mógł się na własną rękę przekonać dlaczego Boss ograniczył dostęp do tego zapisu, o tym, jak bardzo jest nieudany, fatalny technicznie, kompletnie nieczytelny, prawie bez dźwięku. Dzieło ogłoszone jednym z największych – w rekordowo nieudanej video-dokumentacji.