KULTURA ENTER 2011/08 nr 37
-
Kolekcja jako źródło cierpień, czyli zrzędzenie i utyskiwanie
Monika Szewczyk -
Współczesne kolekcje sztuki
Marcin Lachowski -
Paradoksy i pułapki sztuki kolekcjonowania sztuki
Sławomir Marzec -
Kolekcja na wystawie. O sposobach prezentacji zbiorów sztuki współczesnej Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
Piotr Majewski -
Prawne aspekty tworzenia i prowadzenia społecznej kolekcji sztuki współczesnej
Joanna Hołda -
Lubuska Zachęta Sztuki Współczesnej – bez rekapitulacji
Wojciech Kozłowski -
Kolekcja jako strategia kuratorska. Na marginesie koncepcji budowy kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Piotr Lisowski -
Krótka historia Międzynarodowej Kolekcji CSW Zamek Ujazdowski (1990-2010)
Adam Mazur -
Prezentacja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
Katarzyna Poźniak
Informacje o okładce
Sierpniowy numer miesięcznika zdecydowaliśmy się poświęcić w całości jednemu tematowi: społecznym kolekcjom sztuki współczesnej.
Pod okładkowym hasłem „Siła sztuki” kryje się prezentacja efektów sympozjum, które odbyło się dokładnie rok temu we Lwowskim Pałacu Sztuki. Kuratorzy i krytycy z Polski i Ukrainy obserwujący zmienny układ zależności pomiędzy sztuką współczesną i jej rynkiem obrotu spotkali się wtedy we Lwowie, aby przyjrzeć się paradoksom polskich i ukraińskich modeli kolekcjonowania sztuki.
Punktem odniesienia dla polskiej części konferencji była idea programu „Znaki Czasu”, na bazie której zostały zbudowane regionalne kolekcje sztuki współczesnej w Polsce. Analiza działalności regionalnych stowarzyszeń tworzących kolekcje sztuki postawiła pytanie, na ile taki model może być uniwersalny i jakie są możliwości jego adaptowania w innych społeczeństwach, systemach politycznych i gospodarkach.
Sympozjum towarzyszyło wystawie dzieł z lubelskiej kolekcji sztuki współczesnej, gromadzonej przez Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawa „Transgresje obrazu” przygotowana przez Marcina Lachowskiego i Zbigniewa Sobczuka pokazała prace 46 twórców, prezentujących ponad 140 dzieł artystycznych różnych gatunków sztuki – obrazów, fotografii, obiektów, instalacji, filmów artystycznych, filmowych zapisów performance, prac multimedialnych oraz działań konceptualnych – również powstałych specjalnie na wystawę, a odnoszących się do spuścizny muzealnej Polski i Ukrainy. [Tutaj – katalog wystawy do pobrania w formacie PDF]
Sierpniowy numer miesięcznika zdecydowaliśmy się poświęcić w całości jednemu tematowi: społecznym kolekcjom sztuki współczesnej.
Pod okładkowym hasłem „Siła sztuki” kryje się prezentacja efektów sympozjum, które odbyło się dokładnie rok temu we Lwowskim Pałacu Sztuki. Kuratorzy i krytycy z Polski i Ukrainy obserwujący zmienny układ zależności pomiędzy sztuką współczesną i jej rynkiem obrotu spotkali się wtedy we Lwowie, aby przyjrzeć się paradoksom polskich i ukraińskich modeli kolekcjonowania sztuki.
Punktem odniesienia dla polskiej części konferencji była idea programu „Znaki Czasu”, na bazie której zostały zbudowane regionalne kolekcje sztuki współczesnej w Polsce. Analiza działalności regionalnych stowarzyszeń tworzących kolekcje sztuki postawiła pytanie, na ile taki model może być uniwersalny i jakie są możliwości jego adaptowania w innych społeczeństwach, systemach politycznych i gospodarkach.
Sympozjum towarzyszyło wystawie dzieł z lubelskiej kolekcji sztuki współczesnej, gromadzonej przez Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawa „Transgresje obrazu” przygotowana przez Marcina Lachowskiego i Zbigniewa Sobczuka pokazała prace 46 twórców, prezentujących ponad 140 dzieł artystycznych różnych gatunków sztuki – obrazów, fotografii, obiektów, instalacji, filmów artystycznych, filmowych zapisów performance, prac multimedialnych oraz działań konceptualnych – również powstałych specjalnie na wystawę, a odnoszących się do spuścizny muzealnej Polski i Ukrainy. [Tutaj – katalog wystawy do pobrania w formacie PDF]
Sprawców całego zamieszania było wielu: Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warsztaty Kultury w Lublinie, nieistniejąca już niestety Galeria KONT (ACK UMCS) w Lublinie, Lwowski Pałac Sztuki, Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej we Lwowie, Galeria Dzyga we Lwowie, lwowskie Stowarzyszenie Virmenska – 35, Instytut Polski w Kijowie, Konsulat Generalny Rzeczpospolitej Polskiej we Lwowie, polsko-ukraińska Fundacja Trans Kultura, Lwowskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Lwowska Galeria Sztuki. Program sympozjum przygotowali – Bogdan Shumylovych, Zbigniew Sobczuk i Waldemar Tatarczuk.
Efektem konferencji miała być publikacja zbierająca polskie i ukraińskie głosy. Niestety, książka ta nie ukaże się. Chcemy więc chociażby w ramach otwartej formuły pisma internetowego zachować – i przekazać dalej – głosy i tematy wywołane przez „Siłę Sztuki”.
W jednym z kolejnych numerów opublikujemy wypowiedzi ukraińskich uczestników sympozjum.
Grzegorz Kondrasiuk