KULTURA ENTER 2016/04 nr 72
-
WSTĘPNIAK. Od redakcji
Barbara Odnous -
FELIETON. Śledzie, zaprojektowane przez Zbigniewa Liberę
Bohdan Zadura -
966 ROK. Chrzest Polski. Zastrzyk cywilizacji?
prof. Andrzej Buko -
966 ROK. Europa nowych początków
Zapis dyskusji -
966 ROK. Czy Polacy są Włochami Północy? Codzienność nad Wisłą
Zapis dyskusji -
WIELOKULTUROWOŚĆ. Tożsamość narodowa a konflikty w małżeństwach polsko-rosyjskich
Tatiana Busygina-Wojtas -
DZIAŁ WSCHODNI: W pozornie mało znaczących szczegółach kryje się uniwersalizm. Mitologia Wasyla Machno
Mariana Kril -
DZIAŁ WSCHODNI. Brzmienie języka polskiego kojarzyło mi się z wolnością
Wiera Meniok -
DZIAŁ WSCHODNI. Czy warto przejmować się Litwą? Rozmowa z Marcinem Łapczyńskim, dyrektorem Instytutu Polskiego w Wilnie
Antoni Radczenko -
DZIAŁ WSCHODNI. Integracja europejska Ukrainy: „Mayflower” czy „Titanic”?
Maksym Wichrow -
RAPORT. Stan czytelnictwa w Polsce 2015 roku
Biblioteka Narodowa
Informacje o okładce
Izabella Bryzek (ur. 1989 w Warszawie) − w 2013 roku ukończyła Wydział Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych z wyróżnieniem rektorskim. Używa różnego rodzaju technik i mediów, takich jak malarstwo, instalacja, kolaż etc.
Jej prace i działania można było oglądać na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Tate Liverpool, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, BWA w Zielonej Górze, Galerii Promocyjnej w Warszawie, Fairway Gallery Oxford, Polskim Centrum Rzeźby w Orońsku. Jej indywidualna wystawa na Stadionie Narodowym w Warszawie była pierwszą wystawą sztuki w tym miejscu.
Tytuł wystawy “Pozdrowienia z Ekosfery” jest kolejnym efektem moich fascynacji miejscem człowieka we wszechświecie. Minionej zimy miałam okazję odwiedzić ośrodek badawczy znajdujący się w Oracle w Arizonie o nazwie “Biosphere 2”. W latach 80. XX wieku przeprowadzono tam eksperyment, polegający na zamknięciu w Biosferze 8 naukowców, którzy musieli w niej przetrwać rok. Ich zadaniem było wyprodukowanie sobie jedzenia, tlenu, utylizacja odpadów. W zamkniętej i sztucznie stworzonej biosferze zdani byli tylko na siebie i warunki atmosferyczne.
Zaczęłam poruszać temat relacji człowieka i ogólnie rozumianego kosmosu we wczesnych latach studiów. Zainteresowana teoriami astrofizycznymi i odkryciami astronomii, myślałam o Kosmosie jako o czymś bardzo dalekim, nie dotyczącym mnie bezpośrednio, jako o niewyobrażalnej sile i abstrakcji. Im dłużej zagłębiałam się w książki o tematyce astronomicznej, im więcej odbyłam podróży, im więcej rozmawiałam z ludźmi profesjonalnie zajmującymi się tą gałęzią nauki – astronomami, fizykami, astronautami – tym częściej zaczęłam dostrzegać tę niewyobrażalną siłę i abstrakcję we wszystkim co mnie otacza.
Ten sposób myślenia o tym co codzienne i najbliższe, doprowadził mnie do wyboru elementów powszechnie znanych i przeistoczenie ich w rodzaj materii, którą wcielam do obiektów i instalacji. Papier, druk, plastik, odpady sztuczne i naturalne, odłamki − układam w taki sposób, by zmieniać ich przeznaczenie i wcielać lub zestawiać z elementami rzeczywistości o szlachetniejszym skojarzeniu, jak malarstwo, rysunek, fotografia czy rzeźba.
Izabella Bryzek