Strona główna/2016/04 nr 72

KULTURA ENTER 2016/04 nr 72

Informacje o okładce

Izabella Bryzek (ur. 1989 w Warszawie) − w 2013 roku ukończyła Wydział Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych z wyróżnieniem rektorskim. Używa różnego rodzaju technik i mediów, takich jak malarstwo, instalacja, kolaż etc.

Jej prace i działania można było oglądać na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Tate Liverpool, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, BWA w Zielonej Górze, Galerii Promocyjnej w Warszawie, Fairway Gallery Oxford, Polskim Centrum Rzeźby w Orońsku. Jej indywidualna wystawa na Stadionie Narodowym w Warszawie była pierwszą wystawą sztuki w tym miejscu.

 

Tytuł wystawy “Pozdrowienia z Ekosfery” jest kolejnym efektem moich fascynacji miejscem człowieka we wszechświecie. Minionej zimy miałam okazję odwiedzić ośrodek badawczy znajdujący się w Oracle w Arizonie o nazwie “Biosphere 2”. W latach 80. XX wieku przeprowadzono tam eksperyment, polegający na zamknięciu w Biosferze 8 naukowców, którzy musieli w niej przetrwać rok. Ich zadaniem było wyprodukowanie sobie jedzenia, tlenu, utylizacja odpadów. W zamkniętej i sztucznie stworzonej biosferze zdani byli tylko na siebie i warunki atmosferyczne.

Zaczęłam poruszać temat relacji człowieka i ogólnie rozumianego kosmosu we wczesnych latach studiów. Zainteresowana teoriami astrofizycznymi i odkryciami astronomii, myślałam o Kosmosie jako o czymś bardzo dalekim, nie dotyczącym mnie bezpośrednio, jako o niewyobrażalnej sile i abstrakcji. Im dłużej zagłębiałam się w książki o tematyce astronomicznej, im więcej odbyłam podróży, im więcej rozmawiałam z ludźmi profesjonalnie zajmującymi się tą gałęzią nauki – astronomami, fizykami, astronautami – tym częściej zaczęłam dostrzegać tę niewyobrażalną siłę i abstrakcję we wszystkim co mnie otacza.

Ten sposób myślenia o tym co codzienne i najbliższe, doprowadził mnie do wyboru elementów powszechnie znanych i przeistoczenie ich w rodzaj materii, którą wcielam do obiektów i instalacji. Papier, druk, plastik, odpady sztuczne i naturalne, odłamki − układam w taki sposób, by zmieniać ich przeznaczenie i wcielać lub zestawiać z elementami rzeczywistości o szlachetniejszym skojarzeniu, jak malarstwo, rysunek, fotografia czy rzeźba. 

Izabella Bryzek