KULTURA ENTER 2013/11 nr 56
-
Neurodydaktyka czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi
Marzena Żylińska -
Szkoła to życie, nie przechowalnia
Barbara Ostrowska -
Szkołę trzeba wymyślić od nowa
Katarzyna Krzywicka, Ludwika Mroczkowska, Agata Sztorc -
Praca z młodzieżą w Polsce – krok w stronę profesjonalizacji
Kuba Radzewicz -
Młodzież ma prawo do zmiany
Barbara Borowska, Katarzyna Piwońska -
Internet i kultura. Co powinni zrobić starsi, żeby zrozumieć młodszych
Sławomir Czarnecki -
Nauczanie jak symultaniczna gra szachowa
Marcin Sokal, Michał Bobrzyński -
Szkoła alternatywna czy alternatywa dla szkoły?
Katarzyna Krzywicka, Aleksandra Iwańska, Agata Sztorc -
Inne pytania, inne odpowiedzi
Andrzej Araszkiewicz -
Liceum – pierwszy czy ostatni dzwonek by zabawić się kulturą?
Katarzyna Krzywicka, Agata Sztorc -
Co na to młodzi?
Hubert Walczyński, Jarosław Piętas -
Młodzież do sztandarów – rozmowa o raporcie „Licealiści a kultura”
Katarzyna Piwońska, Aleksandra Kołtun
Informacje o okładce
Jerome Bruner już kilkanaście lat temu postawił pytanie o charakter relacji edukacji i kultury, które dziś jest nie tylko aktualne, ale stanowi przedmiot intensywnych rozważań.
Jego teza zawarta w książce „Kultura edukacji” brzmi: „Funkcjonowania umysłu nie można bowiem zrozumieć bez uwzględniania kontekstu kulturowego i jego zasobów, które nadają umysłowi kształt i określają jego zasięg. Uczenie się, zapamiętywanie, rozmawianie, wyobrażanie sobie – to wszystko jest możliwe dzięki uczestniczeniu w kulturze.”
W numerze, który mają Państwo przed sobą, pojawiają się dwa przenikające się wątki:
Kultura edukacji – tu znajdują się teksty poświęcone współczesnej edukacji i jej alternatywnym odmianom, rozmowy na temat zmian, jakie należałoby wprowadzić by zacząć kreatywnie, nie tylko efektywnie uczyć się i nauczać. Są postulaty o dawanie młodzieży przestrzeni i czasu na spokojne zastanowienie się, nad tym, czego w życiu pragnie.
Edukacja kultury – to nurt, w którym toczą się rozważania o uczestnictwie młodych ludzi w kulturze, ich zaangażowaniu, upodobaniach i potrzebach. Tu też pada pytanie – czy szkoły, instytucje i organizacje związane z kulturą odpowiadają na te potrzeby?
Numer ten jest w dużej części efektem konferencji, która odbyła się we wrześniu 2013 roku w ramach projektu Tydzień Edukacji Pozaformalnej i Kulturalnej, zorganizowanego przez Fundację Teatrikon.
Katarzyna Krzywicka