KULTURA ENTER 2014/02 nr 58
-
Człowiek w centrum firmy
KATARZYNA KRZYWICKA -
Bliżej natury
Kamil Maleszyk, Dominika Łoś, Paweł Sroczyński -
Dzielenie się posiłkiem – jak to się robi w XXI wieku
KAROLINA WYSOCKA -
Crowdfunding – jak finansować kulturę z pomocą internetu?
Paulina Haratyk -
Sztuka wymiany w przestrzeni publicznej
Magdalena Kubecka -
Otwarte zasoby w internecie – jak je znaleźć, jak z nich korzystać
KATARZYNA SAWKO -
Własność intelektualna poplątała nam języki Co zrobić, żeby przywrócić prawdziwą debatę?
Jakub Danecki -
Kultura bez przymiotników O tym, jak internet przywrócił kulturę w komunikacji
Jakub Danecki -
Crowdsourcing – siła tłumu Czyli jak możemy wspólnie dbać o ochronę dziedzictwa kultury?
-
Licencje Creative Commons jako narzędzie wolnej kultury
Kasia Sawko, Centrum Cyfrowe -
Ludzie potrzebują historii
Ewa Spohn, Katarzyna Piwońska
Informacje o okładce
Pobieramy, szerujemy, udostępniamy, przesyłamy dalej… – te słowa kojarzą się z przestrzenią wirtualną, w której operowanie danymi jest naturalnym zjawiskiem. Czy podobnie zachowujemy się w realu? Czy w codziennym życiu odczuwamy silną potrzebę wymiany? Jeśli tak, czego szukamy u innych ludzi i czym sami chcemy się dzielić? Przedmiotami? Opiniami? A może umiejętnościami, emocjami lub po prostu uwagą?
W najnowszym numerze Kultury Enter prezentujemy zjawiska, które można opisać wspólnym hasłem „kultury dzielenia się”. Wymiana – podobnie jak kupowanie – polega na rachunku korzyści i strat, daje jednak wynik innego rzędu: nie tylko materialnego, lecz i społecznego, bowiem kultura dzielenia się, to jednocześnie kultura relacji, a nie izolacji. Pytanie, czy możemy mówić o nowym zjawisku, czy raczej o powrocie do starej jak świat formuły, na której opierają się interakcje międzyludzkie?
Teksty zostały zebrane w dwa bloki. Pierwszy zawiera artykuły poświęcone dzieleniu się za pośrednictwem sieci. Drugi dotyczy sytuacji, w których wymiany dokonuje się między ludźmi w bezpośrednim spotkaniu.
Zapraszam do lektury! Mam nadzieję, że teksty zamieszczone w tym numerze okażą się na tyle interesujące, że Czytelnicy będą się nimi dzielić, udostępniać, przesyłać dalej…