PATRONUJEMY. Letnie wydarzenia kulturalne
W najbliższym czasie mamy przyjemność patronować nowym imprezom kulturalnym! Serdecznie zapraszamy!
Stowarzyszenie Anthill zaprasza na Muzyczną podróż przez pokolenia – koncerty trębaczy z tarasu Wieży Trynitarskiej.
Jest to czwarta edycja wydarzenia, realizowana jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.
W tym roku odbędą się cztery koncerty, a na finałowym koncercie wystąpi solista – Przemysław Wawrzyniak, który zagra na dudach oraz fletach irlandzkich.
Działania zapewniają mieszkańcom Lublina dostęp do kultury, przybliżają muzykę i sztukę. Soliści i całe zespoły zagrają na żywo, kierując instrumenty w cztery strony świata, a wykonywane utwory będą słyszalne przez każdego przechodnia i turystę w centrum Lublina. Jest to również doskonała promocja Lublina oraz nieszablonowe wydarzenie, które wpisało się w harmonogram letnich atrakcji miasta.
Koncerty odbywać się będą w cztery niedziele wakacji, zaczynając od 7 lipca aż do 18 sierpnia 2024 roku, punktualnie o 15:00.
Hasło projektu brzmi: „O 15:00 spójrz na Wieżę Trynitarską.”
Harmonogram koncertów:
niedziela 7 lipca, godzina 15:00 – FreeYo – trio dęte
niedziela, 21 lipca, godzina 15.00 – Dirty Horns – zespół dęty
niedziela, 4 sierpnia, godzina 15.00 – LSB Junior – młodzieżowy zespół dęty
niedziela, 18 sierpnia, godzina 15.00 – Przemysław Wawrzyniak – dudy szkockie, flety irlandzkie – flażolety.
Więcej informacji na stronie>>
Organizator: Anthill
Partnerzy: Archidiecezja Lubelska, Wieża Trynitarska w Lublinie
Patronat medialny: TVP 3 Lublin, Radio Lublin, Radio Plus, Kultura Enter, Lubelski.pl, Kurier Lubelski
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin
——————————————————————————————–
Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Aklamacje”
Zespół Cerkiewny w Radrużu – Oddział Muzeum Kresów w Lubaczowie
23–25 sierpnia 2024 r.
Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Aklamacje” to wydarzenie, którego głównym celem jest z jednej strony popularyzacja Zespołu Cerkiewnego w Radrużu, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO i listę Pomników Historii, uznanego za najstarszy drewniany zespół cerkiewny w Polsce, z drugiej zaś prezentacja potencjału drzemiącego w tym miejscu związanego ze sztuką ikony, bogatą historią, i co najważniejsze możliwościami w zakresie koncertów muzyki sakralnej.
Świątynia w Radrużu jest miarodajnym symbolem kulturowych dziejów wschodniego chrześcijaństwa w Rzeczypospolitej. Wytworzyło ono zupełnie odrębną ścieżkę swoich tradycji artystycznych, zarówno w plastyce, architekturze, jak i muzyce. Szczególnie ważne kulturowe procesy wyodrębniające prawosławie w Rzeczypospolitej względem innych kręgów wschodniego chrześcijaństwa, zaczęły zachodzić w XVI w., a więc dokładnie w czasie powstania cerkwi w Radrużu. To wtedy nastąpiły początki największego w historii spotkania się dwóch wielkich cywilizacji: łacińskiej i bizantyjskiej. Rzeczypospolita stworzyła przestrzeń dla powstania fenomenu syntezy, której głównym owocem jest doświadczenie artystyczne wyrażone w liturgii. Cerkiew w Radrużu poprzez setki lat swojego istnienia wchłaniała w swoje drewniane ściany śpiew który usłyszymy podczas Festiwalu. Jest to najlepsze miejsce do wsłuchania się zarówno w tajemnicę przeszłości, jak i dźwięki teraźniejszości, próbujące tę przeszłość zrozumieć.
Obszar, z którego czerpie Festiwal, jest wspólnotą kultury liturgii, a nie obszarem wyznaczonym przez granice administracyjne. Dziedzictwo wschodniego chrześcijaństwa terenów historycznej Rzeczypospolitej, należy bowiem do różnych narodów i bez wątpienia każdy z nich ma pełne prawo uznawać je za swoje. W tym kontekście, jednym z głównych zadań Festiwalu jest odnalezienie kryterium przełamującego wszelkie podziały, zaistniałe w skomplikowanych dziejach. Odwołujemy się zatem do świata twórczości ludzkiej definiowanego poprzez pojęcie liturgii, rozumianej nie tylko jako nabożeństwo wewnątrz świątyni, ale także kreującej mentalność i światopogląd człowieka. Posługiwanie się tym kluczem, prowadzi do zrozumienia istoty najbardziej przekonującej samoidentyfikacji wschodnich chrześcijan, obywateli Rzeczypospolitej. Liturgia, będąca wedle swojego znaczenia „dziełem społecznym”, jest ponadto fenomenem wchłaniającym lokalne osobliwości kulturowe. W przypadku naszego obszaru, można mówić o tyglu zawierającym bogactwo wielorakich wpływów pochodzących zarówno z kręgów innych obszarów prawosławnych, jak i z sąsiedztwa chrześcijaństwa zachodniego. Te unikalne uwarunkowania, w swej różnorodności mogące zaistnieć jedynie w Rzeczypospolitej, wydały plon w postaci nieznanych dotychczas syntez w sztuce liturgicznej. Takim sposobem muzyka cerkiewna Rzeczypospolitej jest dziedzictwem wielonarodowościowym, będącym także częścią kultury polskiej.
Wydarzenie zostało pomyślane jako cykliczne, z kontynuacją w kolejnych latach, edycja przygotowana w 2024 r. jest edycją pilotażową Festiwalu. W jej trakcie, zaplanowanej na 23–25 sierpnia br., wystąpią: Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma”, Żeński Zespół Muzyki Cerkiewnej „Armonia”, a także solista Evgeny Skurat. Jako wydarzenie towarzyszące Festiwalowi zaplanowano wykład ks. bpa dr. hab. Michała Janochy prof. UW, jednego z najwybitniejszych znawców malarstwa ikonowego w Polsce.
W trzech kolejnych dniach festiwalowych zaplanowano następujące koncerty: „Pięć stuleci – pięć stylów muzyki cerkiewnej” (piątek, 23 sierpnia), „Bizantyńskie i bałkańskie źródła muzyki cerkiewnej dawnej Rzeczypospolitej” (sobota, 24 sierpnia), „Rekonstrukcja form liturgicznych dawnej Rzeczypospolitej” (niedziela, 25 sierpnia).
Motywem przewodnim pierwszej edycji Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Zespole Cerkiewnym w Radrużu będą „aklamacje”. Słowo to, w liczbie pojedynczej, pochodzi od uroczystego wezwania liturgicznego, charakterystycznego dla nabożeństw wschodniochrześcijańskich. Aklamacja stanowi impuls inspirujący do głębszego przeżycia najważniejszych momentów nabożeństw. Ponadto, w czysto muzycznym sensie, aklamacje są łącznikami pomiędzy wszystkimi twórcami liturgii, nie wyłączając ludu Bożego. Parafrazując znaczenia tego słowa, Festiwal w Radrużu ma stać się proklamacją muzycznego dziedzictwa wschodnich chrześcijan Rzeczypospolitej oraz zachętą dla wszystkich do wspólnego doświadczenia tej spuścizny. W myśl tego hasła koncerty festiwalowe będzie charakteryzować wykorzystanie przestrzeni cerkwi, zaczerpnięte z artystycznych możliwości nabożeństw wschodniochrześcijańskich, najstarszych tradycji obszaru Rzeczypospolitej. Festiwal Muzyki Cerkiewnej nie będzie zatem miejscem typowego odsłuchiwania wykonawców, lecz wspólnego ze śpiewakami przeżywania fragmentów muzyki liturgicznej. Aklamacja, to w języku modlitwy wschodnich chrześcijan Rzeczypospolitej, którym jest cerkiewnosłowiański, Wozglas. Chcemy, aby nasze wydarzenie stało się „woz – glasem” – „wzniesionym głosem”, gdzie głoszone słowo tradycji przemieni się w istniejącą w każdym z nas, żywą muzykę.
Wydarzenie jest organizowane dzięki dofinansowaniu Województwa Podkarpackiego.
———————————————————————————–
Festiwal Re:tradycja – Jarmark Jagielloński odbędzie się 23–25 sierpnia w Lublinie. To czas inspirującego spotkania z kulturą tradycyjną. Dla osób, które chcą nie tylko obserwować i słuchać, lecz także aktywnie doświadczać tradycji, Fundacja Kultura Enter przygotowała Letnią Szkołę Tradycji (22–25 sierpnia). Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję poznać pieśni kaszubskie, romskie, śląskie, łemkowskie i te charakterystyczne dla reemigrantów z terenów dawnej Jugosławii. Zapisy startują już dziś! Pozostałe warsztaty (śpiewacze, taneczne, rzemieślnicze, dla dzieci), które odbędą się w ramach Festiwalu, ogłosimy około tydzień przed wydarzeniem.
Letnia Szkoła Tradycji to program specjalistycznych i rozbudowanych warsztatów dla osób zainteresowanych tradycyjnym rzemiosłem i sztuką ludową. Podstawową zasadą podczas warsztatów jest umożliwienie nawiązania relacji mistrz–uczeń. Relacja ta, ze względu na swoją wyjątkowość i bezpośredniość przekazu, jest skutecznym narzędziem wspomagania procesu przekazu tradycji.
W tym roku Letnia Szkoła Tradycji to spotkanie ze śpiewem wybranych grup etnicznych i etnograficznych zamieszkujących Polskę, a także z tradycją reemigrantów. Każda z 5 grup warsztatowych przez kilka dni będzie miała możliwość zapoznania się z repertuarem i stylem wykonawczym konkretnej społeczności. Poprzez dotknięcie tego tematu chcemy zwrócić uwagę na różnorodność tradycji śpiewaczych w Polsce. Istotny będzie zarówno temat utworów, cechy typowe dla danej tradycji śpiewaczej, jak i język, w jakim są wykonywane pieśni. Każda z prezentowanych grup stara się bowiem podtrzymywać swój język/gwarę, a tradycje śpiewacze są istotnym elementem tego przekazu.
Kiedy: warsztaty 4-dniowe
22 i 23 sierpnia (czwartek i piątek) – godz. 16.00–20.00
24 i 25 sierpnia (sobota i niedziela) – godz. 9.00–13.00
Dla kogo: dla osób pełnoletnich
Zapisy: trwają od 15.07.2024 do 22.07.2024 r. do godziny 24.00 poprzez formularz online. O dostaniu się na warsztaty decydują odpowiedzi na zawarte w formularzu pytania, dlatego warto poświęcić czas na jego wypełnienie. Należy wybrać temat, któremu poświęci się 4 dni warsztatów. Trzeba pamiętać, że uczestnicy zobowiązują się do uczestniczenia w warsztatach przez wszystkie 4 kolejne dni.
Koszt: warsztaty są bezpłatne, obowiązuje kaucja zwrotna w wysokości 200 zł
Organizatorem Letniej Szkoły Tradycji jest Fundacja Kultura Enter. Projekt jest realizowany przy wsparciu Miasta Lublin. Współpraca: Warsztaty Kultury w Lublinie, Festiwal Re:tradycja – Jarmark Jagielloński, Klasztor oo. Dominikanów w Lublinie.
To oczywiście tylko część atrakcji. W programie Festiwalu nie zabraknie koncertów, potańcówek, warsztatów rzemiosła, wystaw i atrakcji dla dzieci. Ponadto wszyscy miłośnicy sztuki ludowej i rzemiosła będą mieli okazję spotkać się z twórcami i nabyć ich wyroby.
W tym roku na scenach Festiwalu usłyszymy 6 propozycji koncertowych – w tym koncert re:tradycja – oraz 7 kapel, które rozgrzeją plenerowy parkiet. Przypominamy, że artystką, którą również usłyszymy w Lublinie podczas Festiwalu będzie Katarina Barruk, wykorzystująca w swoich utworach zarówno lokalny język Saamów, jak i charakterystyczne dla nich joikowanie. Wszystkie te elementy łączy z improwizacją muzyczną, tworząc zjawiskową całość. W czasie lubelskiego koncertu wraz z Katariną Barruk wystąpią norwescy muzycy – Arnljot Nordvik i Vegard Bjerkan. Zespół w tym składzie wystąpi w Polsce po raz pierwszy. Na ich koncert zapraszamy w sobotę 24 sierpnia o godz. 19.30 na Błonia pod Zamkiem, gdzie po raz kolejny zlokalizowana będzie główna scena Festiwalu. Tego samego dnia, o godzinie 20.30, wystąpi tam zespół Barrut.
Dzień później (25 sierpnia o godz. 14.00), w Bazylice oo. Dominikanów, zobaczymy kontynuujący tradycje kaszubskie zespół Drëszë. Wieczorem przeniesiemy się na Błonia pod Zamkiem, będzie można usłyszeć Duo Ruut, czyli Katariinę Kivi i Ann-Lisett Rebane. Zespół w warstwie tekstowej swoich utworów korzysta z inspiracji tradycyjnych, przypominając o wątkach zawartych w dawnych estońskich pieśniach. Podczas tego wieczoru na festiwalowej scenie usłyszymy także polski skład Duality. Zespół wykonuje autorskie kompozycje inspirowane melodiami i pieśniami pogranicza polsko-białoruskiego oraz szeroko pojętego world music i muzyki elektronicznej.
Podczas wieczornych potańcówek do tańca zagrają: Orkiestra Podróżniacy złożona z młodych entuzjastek i entuzjastów instrumentów dętych, Kapela Dobrzeliniacy, która zaprezentuje publiczności repertuar pogranicza kutnowsko-łowicko-łęczyckiego, Kapela Fedaków, która gra muzykę tradycyjną ze Śląska i innych części kraju oraz Kapela Bornego, która czerpie bezpośrednio od mistrzów skrzypcowych i sukowych m.in. od Stanisława Głaza, Bronisława Bidy i Zbigniewa Butryna.
To tylko przedsmak tego, co czeka nas podczas Festiwalu Re:tradycja – Jarmark Jagielloński. Jak co roku, festiwalowa publiczność może liczyć na niezwykle bogaty program artystyczny, pełen różnorodnych wydarzeń muzycznych. Na festiwalową publiczność czekają także wystawy, warsztaty, atrakcje dla najmłodszych oraz moduł rzemieślniczy, na którym swoje niepowtarzalne wyroby zaprezentuje 120 wystawców.
Kolejne ogłoszenia na stronie festiwalowej!
Materiały nadesłane do redakcji
Kultura Enter 2024/03
nr 110