Strona główna/WIDEO-POCZTÓWKA. Lirnik ze Lwowa

WIDEO-POCZTÓWKA. Lirnik ze Lwowa

W czasach pandemii wkładamy jeszcze więcej wysiłku, żeby poradzić sobie z pokonywaniem granic. Choćby po to, abyście dziś mogli zajrzeć do pracowni lwowskiego lirnika, posłuchać muzyki oraz opowieści ukraińskiego rzemieślnika-artysty. Może ta historia po prostu sprawi Wam przyjemność lub zainspiruje? Gordias Staruch (Gordiy Starukh) ma swój pomysł na ocalanie kultury tradycyjnej. Jak twierdzi artysta: uczestniczenie w Jarmarku Jagiellońskim w Lublinie stało się dla niego już rodzinną tradycją. Przyjechał tu z lirą korbową:

Przeważnie wygląda to tak, że stoję cały w kurzu, w pracowni jest jeden wielki huk, bo coś szlifuję, lakieruję lub jeszcze coś innego dłubię. Albo słucham głośno muzyki, albo sam głośno  gram. Czuję, kiedy wibruje mi telefon, sięgam do kieszeni i czytam: Hej, chcielibyśmy zamówić” lub chciałbym zamówić lirę”. No i potem omawiam, jaka jest kolejność działań, przyjmuję zamówienie, i mija pół roku, rok, w zależności kiedy potwierdziłem zamówienie i zaczynam pracować. Najczęściej wszystko zaczyna się od tego, że zaczynam robić dolną deskę. Kleję ją. Później robię boczne elementy, przeklejam boczne części do spodu i w międzyczasie kleję górną deskę. Następnie robię górną deskę i sklejam całość. Później sporo pracy jest przy klawiaturze: dopasowanie przycisków, i wszystkich małych elementów. Potem to wszystko się rozbiera, szlifuje się, lakieruje, robi się taki ładne kolorowe pudełko z tego wszystkiego. Potem trzeba 2-3 dni, żeby to wszystko złożyć, skręcić, nastroić, przykleić, i zrobić futerał, który też robię własnoręcznie. Pozostaje tylko instrument zapakować, zanieść na pocztę i wysłać.

Z zawodu jestem rzeźbiarzem. Lubię rzeźbić i lubię też zajmować się muzyką. Połączyło się moje zamiłowanie do rzeźbienia i muzyki. Tak się zaczęła moja przygoda z instrumentami muzycznymi. (Gordias Staruch, tłum. Aleksandra Zińczuk)

aa

Oglądajcie nasz kanał YouTube:

 

Zdjęcia, montaż: Yaroslav Ilchyshyn
Muzyka: Gordiy Starukh

Kultura Enter 
2021/01 nr 99